Alert

Ochrona sygnalistów – nowe obowiązki przedsiębiorstw

Dnia 24 czerwca 2024 roku opublikowano ustawę o ochronie sygnalistów, szczególnie istotną z perspektywy prywatnych podmiotów, na rzecz których pracę wykonuje co najmniej 50 osób. Podmioty te zostały zobligowane do ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych. 

Wdrożenie procedury w strukturę przedsiębiorstwa wiąże się z koniecznością podjęcia działań takich jak wybór formy dokonywania zgłoszeń, utworzenie rejestru, przeprowadzenie konsultacji ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników, czy przygotowanie dokumentacji umożliwiającej prowadzenie postępowań wyjaśniających w zakresie zgłoszonych nieprawidłowości. Szczególną uwagę należy poświęcić weryfikacji wdrożonych rozwiązań pod kątem zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych.

Zgodnie z najnowszym stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, procedura powinna zostać ustanowiona do dnia 1 stycznia 2025 r.

W przypadku jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt z Joanną Zinko (jzinko@cmwlegal.pl).