13 grudnia 2024 r. zaczęło obowiązywać GPSR. Głównym założeniem rozporządzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych zarówno nowych, jak i używanych, naprawionych lub odnowionych przeznaczonych dla konsumentów poprzez wdrożenie nowoczesnych standardów oraz ujednolicenie przepisów na terenie UE.
GPSR rozszerza zakres zobowiązań nałożonych na przedsiębiorców poprzez: ustanowienie wewnętrznych procesów bezpieczeństwa produktów w celu zapewnienia zgodności z przepisami GPSR, współpracę z organami nadzoru rynku w celu wyeliminowania lub ograniczenia ryzyka związanego z produktami wprowadzanymi do obrotu, udostępnianie na wezwanie odpowiednich organów szczegółowych informacji na temat produktów (zagrożenia, reklamacje, środki naprawcze) przez okres 10 lat oraz informacji na temat identyfikowalności łańcucha dostaw przez okres 6 lat, przekazywanie odpowiednim organom informacji o wypadkach spowodowanych przez produkt, zaoferowanie konsumentom co najmniej dwóch spośród następujących środków zaradczych w przypadku wycofania produktu: naprawy lub wymiany produktu bądź zwrotu pieniędzy.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z Igą Wójcik (iwojcik@cmwlegal.pl) lub Aleksandrem Karandyszowskim (akarandyszowski@cmwlegal.pl).