W dniach 27-30 maja 2025 roku w Krakowie odbyło się Zgromadzenie Generalne Europejskiego Stowarzyszenia Pilotów Morskich (EMPA). To prestiżowe wydarzenie zorganizowane po raz pierwszy w Polsce przez Polskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich – będącego członkiem EMPA – zgromadziło pilotów morskich z całej Europy, ekspertów i praktyków z branży gospodarki morskiej, koncentrując się na najważniejszych wyzwaniach i trendach w pilotażu morskim oraz szerzej – w żegludze morskiej.
Główne tematy poruszane podczas spotkania obejmowały innowacje technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja i autonomiczne statki, które mają potencjał zrewolucjonizować charakter dotychczasowej żeglugi morskiej, w tym pilotażu morskiego. Szeroko omówiono występujące na Morzu Bałtyckim poważne zakłócenia sygnału GPS, które mają charakter jammingu i spoofingu. Jamming polega na zagłuszaniu sygnału GPS przez nadawanie silnego sygnału na tych samych częstotliwościach, co powoduje utratę pozycji przez odbiorniki. Spoofing to fałszowanie sygnału, które wprowadza odbiorniki w błąd, pokazując nieprawidłową pozycję statków. Analizy wskazują, że źródłem tych zakłóceń są głównie statki rosyjskie na wodach międzynarodowych, używające zaawansowanych technologii, co stanowi poważne zagrożenie dla pracy pilotów morskich w tym regionie.
Dyskutowano również o bezpieczeństwie pilotów morskich, co pozostaje priorytetem w świetle rosnących wymagań i presji ekonomicznych na armatorów i porty. Podkreślono, że rozwój technologii autonomicznych i sztucznej inteligencji w żegludze morskiej to nie tylko wyzwanie, ale i szansa na zwiększenie konkurencyjności portów oraz poprawę bezpieczeństwa na morzu. Wprowadzenie takich rozwiązań wymaga jednak współpracy międzysektorowej, inwestycji w szkolenia oraz odpowiednich regulacji prawnych na poziomie międzynarodowym, w szczególności IMO.
W kontekście rosnącej automatyzacji i cyfryzacji branży morskiej, uczestnicy zwracali uwagę na konieczność adaptacji do nowych technologii, które mogą zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo operacji, ale jednocześnie wymagają odpowiedniego przygotowania kadry i infrastruktury. Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk była jednym z kluczowych celów konferencji, co sprzyjało budowaniu silniejszych relacji między pilotami morskimi z różnych krajów europejskich.
Dokonano również wyboru nowych władz EMPA na kolejną 4 letnią kadencję: prezydentem został Kpt. Miguel Vieira de Castro, 1-szym wiceprezydentem Kpt. Peter Lightfoot, wiceprezydentem Kpt. Gerhard Janßen, wiceprezydentem ds. pilotażu dalekomorskiego Kpt. Kaj Hahtonen, wiceprezydentem ds. technicznych i szkolenia, Kpt. José Antonio Perez Lorente, wiceprezydentem i skarbnikiem: Kpt. Stéphane Pousset, zaś wiceprezydentem ds. komunikacji Kpt. Salvatore Mecca.
Kraków, jako miasto gospodarza, zapewnił doskonałe warunki do prowadzenia merytorycznych dyskusji oraz integracji środowiska pilotów morskich. Spotkanie miało charakter międzynarodowy, co podkreślało znaczenie Polski jako ważnego ogniwa w europejskiej gospodarce morskiej.
Podsumowując, 59. Zgromadzenie Generalne EMPA w Krakowie było ważnym wydarzeniem nie tylko dla środowiska pilotów morskich lecz również dla całej europejskiej branży gospodarki morskiej, które umożliwiło wymianę wiedzy i doświadczeń na temat przyszłości pilotażu morskiego i szerzej – sektora morskiego w Europie. Poruszone tematy, takie jak sztuczna inteligencja, autonomiczne statki oraz bezpieczeństwo pilotów, wskazują kierunki rozwoju branży, które będą miały kluczowe znaczenie dla efektywności i bezpieczeństwa transportu morskiego w nadchodzących latach.
Wydarzenie to potwierdziło, że Polskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich, poprzez organizację tak prestiżowego spotkania, odgrywa coraz ważniejszą rolę w europejskim pilotażu morskim, zaś Polska staje się miejscem spotkań ekspertów i liderów branży, którzy wspólnie kształtują przyszłość transportu morskiego. Jako CMW Legal z przyjemnością byliśmy partnerem prawnym wydarzenia, zaś autor w jego trakcie przedstawił wykład nt.: „Nowe technologie i zmiany w branży żeglugowej. Wyzwania prawne stojące przed europejskim pilotażem morskim”.
Rafał Czyżyk, Partner Zarządzający
Czyżyk Mickiewicz i Wspólnicy Sp. p. (CMW Legal)
Szczecin, Gdynia i Gdańsk