Alert

Procedura obowiązkowego raportowania kontenerów utraconych na morzu 

Podczas 108. sesji (MSC 108) Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskie (IMO), która odbyła się w dniach 15 – 24 maja 2024 r., przyjęta została nowelizacja konwencji SOLAS dotycząca obowiązkowego zgłaszania kontenerów, które wypadły za burtę statku.

Zgodnie z obecnym założeniem IMO, zmienione przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.

O ile już rozdział V konwencji SOLAS w obowiązującym brzmieniu nakłada na kapitanów statków obowiązek zgłaszania przypadków utraty kontenera za burtą statku, o tyle omawiana nowelizacja wprowadzi ustandaryzowaną procedurę realizacji tego obowiązku. Procedura t przede wszystkim zobowiązuje kapitana statku tracącego kontenery za burtą do niezwłocznego i precyzyjnego zgłoszenia tego przypadku administracji morskiej najbliższego państwa nadbrzeżnego, państwa bandery statku, a także statkom znajdującym się w pobliżu miejsca utraty kontenerów. Analogiczny obowiązek nałożony zostanie na kapitanów statków, których załoga zaobserwuje dryfujące na morzu kontenery.

W przypadku pytań dotyczących tej kwestii lub innych aspektów prawnych związanych z żeglugą kontenerową, prosimy o kontakt z Piotrem Porzyckim (pporzycki@cmwlegal.pl).