Alert

Propozycja USA dotycząca bezprecedensowych kar pieniężnych na statki zbudowane lub zamówione w Chinach

Rząd USA rozpoczął proces konsultacji publicznych z nieokreśloną datą zakończenia w sprawie nałożenia kary za każde zawinięcie do portu USA:
1) statku zbudowanego w Chinach – w wysokości do 1,5 miliona USD,
2) statku obsługiwanego przez chińskiego operatora – w wysokości do 1 miliona USD,
3) statku obsługiwanego przez operatora mającego portfel zamówień na statki w chińskich stoczniach (w stopniu większym niż 50%) – w wysokości do 1 miliona USD.

Oficjalnym celem powyższej propozycji jest to, aby po 7 latach, co najmniej 15% amerykańskich produktów było eksportowanych na statkach pływających pod banderą USA lub zbudowanych w USA. Już teraz, propozycja ta wywołała lekkie zamieszanie w branży stoczniowej i żeglugowej, powodując wzrost stawek frachtowych niektórych statków zbudowanych poza Chinami w porównaniu do ich chińskich odpowiedników.

Bardzo ambitny cel Rządu USA, ale czy osiągalny i jakim kosztem?! Niedaleka przyszłość z pewnością przyniesie nam odpowiedzi na to i inne pytania.

W przypadku pytań, prosimy o kontakt z Rafałem Czyżykiem – Partnerem Zarządzającym (rczyzyk@cmwlegal.pl).