10 kwietnia 2025 r. prezydent USA podpisał rozporządzenie wykonawcze określane mianem „Make America Shipbuilding Great Again”. Oficjalnie, jego celem deklarowanym przez administrację D. Trumpa jest odbudowa amerykańskiego przemysłu stoczniowego i żeglugowego, a w szczególności zmniejszenie zależności od Chin.
Przepisy te upoważniają przedstawiciela USA ds. Handlu do wprowadzenia, poczynając nawet już od 17 kwietnia 2025 r., amerykańskich opłat portowych na każdy: (i) statek zbudowany w Chinach – do 1,5 mln USD, (ii) statek obsługiwany przez chińskiego operatora – do 1 mln USD, (iii) statek obsługiwany przez operatora posiadającego statki zamówione w chińskich stoczniach (w ponad 50%) – do 1 mln USD.
Ponadto, zostaną nałożone dodatkowe cła przez przedstawiciela USA ds. Handlu na dźwigi STS produkowane w Chinach oraz inne urządzenia przeładunkowe produkowane poza USA.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z Rafałem Czyżykiem – Partnerem Zarządzającym (rczyzyk@cmwlegal.pl).