Komisja Europejska przyjęła nowe środki mające na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego i ochrony środowiska wokół wybrzeży UE w drodze nowelizacji dyrektywy w sprawie monitorowania statków (2022/59/WE).
W wyniku tych zmian, wszystkie statki, także te, które jedynie przepływają przez wody terytorialne UE, bez zawijania do portu UE, będą zobowiązane do udostępnienia dowodu istnienia ubezpieczenia od roszczeń morskich zgodnie z art. 4 dyrektywy 2009/20/WE, jak również certyfikatów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wydane zgodnie z Międzynarodową konwencją o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami z 1992 r., Międzynarodową konwencją o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi z 2001 r. i Międzynarodową konwencją o usuwaniu wraków z 2007 r.
Mając na względzie nowe przepisy, Komisja Europejska złożyła do IMO wniosek o wprowadzenie zmian do kilku obowiązujących obowiązkowych systemów raportowania statków (MRS) w państwach nadbrzeżnych Europy i wokół nich.
Państwa członkowskie będą zobowiązane do implementacji dyrektywy w terminie 6 miesięcy od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE.
W przypadku jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt z Sebastianem Kitą (skita@cmwlegal.pl).